Header

Johari Ghani Dan UDA Jadi Boneka Towkay

Oleh : Red Giant

Beberapa tahun kebelakangan ini, banyak pihak telah menyuarakan kebimbangan mengenai tindakan UDA Holdings dalam beberapa kes yang melibatkan hala tuju dan peranannya sejak ia ditubuhkan pada 1971.

Dari isu pembelaan terhadap peniaga kecil bumiputera dikawasan-kawasan bandar menerusi peningkatan sewa premis, mutu perkhidmatan, integriti tender-tender dan jual beli hartanah. Kesemua ini masih dibelenggu masalah integriti, ketelusan dan salahguna kuasa. 

Antara beberapa isu yang berkaitan adalah seperti :

1.      Isu pajakan tanah selama 75 tahun kepada syarikat bukan Bumiputera iaitu Central Market Management Sdn. Bhd. yang merupakan anak syarikat KHA SENG GROUP. Namun, isu yang lebih penting adalah, kesan dari urusniaga ini, peniaga bumiputera di Central Market sudah tidak mampu menampung peningkatan kadar sewa premis perniagaan. Kes ini, seolah-oleh UDA telah lepas tangan terhadap masalah peniaga tempatan dengan menumpukan kepada keuntungan dari hasil pajakan tersebut.

2.      Rangkaian Pusat Membeli Belah seperti Angsana Johor, Angsana Ipoh dan Angsana Seremban juga menjadi keluhan peniaga bumiputera apabila mereka dilayan seperti melukut ditepi gantang apabila kos penyewaan terus meningkat dan membebankan peniaga. Sebaliknya, UDA sibuk menumpukan soal imej dan penjenamaan semula pasaraya milik mereka dan mengabaikan peniaga.

3.      Penjualan aset penting seperti tanah-tanah dilokasi strategik kepada syarikat milik Towkay-Towkay yang tidak memahami matlamat UDA. Penjualan tanah tersebut akan menguncupkan aset bumiputera yang sedia ada. Sebagai contoh penjualan tanah 1.4 hektar bersebelahan Hotel Sheraton Kuala Lumpur kepada Mutiara Goodyear Development Bhd., (Mutiara) pada harga RM215.5 juta. Malah, beberapa kes lagi wujud seperti tanah di Bukit Lanjan dan Lembah Pantai. Pada masa yang sama, peluang perniagaan untuk usahawan kecil bumiputera terus diabaikan.

Dari senarai ini kita dapat lihat bahawa, UDA bukan sekadar mengabaikan nasib usahawan bumiputera dan menjual aset-aset penting, tetapi sebenarnya UDA telah menjual nasib dan masa depan usahawan bumiputera.

Peranan UDA untuk membantu penempatan semula masyarakat bumiputera bandar, terus dipersoalkan apabila kebanyakan projek perumahan berkos tinggi yang tidak mampu dibeli oleh kebanyakan rakyat, sebaliknya rumah kategori mampu milik seakan-akan tidak menjadi keutamaan UDA.

Projek-Projek Perumahan di Lembah Klang

1.      Bandar Tun Hussein Onn  - kediaman mewah

2.      Gaya Bangsar – Kondo mewah

3.      Sinaran TTDI – Apartment mewah

Pembinaan Kediaman dikawasan Selatan

1.      Bandar Baru Uda – kediaman mewah

Pembinaan Kediaman dikawasan Timur

1.      Pelindung Height – kediaman mewah

2.      Taman Murni Perdana – 2 Fasa kediaman mewah – 1 fasa kediaman kos rendah.

Pembinaan dikawasan Utara

1.      Nilamria – kediaman mewah

2.      Taman Wakaf SeeTee Aisah – Mewah

Inilah hasil UDA sejak kebelakangan ini. Anda boleh nilaikan sendiri.

Berbalik kepada urusniaga UDA, kesemua urusniaga UDA ini adalah dengan Towkay kapitalis yang mana agenda mereka langsung tidak mempedulikan usahawan bumiputera. Yang ironiknya UDA telah mencanangkan bahawa mereka  akan mempertahankan hak ekonomi Melayu, namun yang untung hanya towkay yang terus menjadi kroni elitis dalam UMNO, bukan rakyat jelata.

Dibawah kendalian YB Johari Ghani, UDA telah membuka tender kepada pemaju dan GLC untuk sama-sama membangunkan tanah bekas penjara pudu. Namun pada awal tahun ini tender tersebut telah dibatalkan oleh Kerajaan. Siapakah yang telah memberi arahan?

Tanah strategik yang bernilai ratusan juta bukan sahaja mampu memberi keuntungan berlipat ganda kepada UDA. Malah akan membolehkan UDA membina ribuan rumah-rumah mampu milik bukan hanya kepada Bumiputera tetapi kepada seluruh rakyat yang berpendapatan rendah.

Jadi soalnya, apakah alasan pembatalan tender tersebut?

Syarikat manakah yang telah "dianugerahkan" projek tersebut?

Siapakah towkay yang membolot projek tersebut?

Siapakah yang memberi arahan untuk penganugerahan projek ini?



Semua ini akan didedahkan dalam artikel seterusnya..



-redgiantloyalist.

....
Kangkung
http://tokeikangkung.blogspot.com/

No comments

Theme images by billnoll. Powered by Blogger.