Header

Mercun pun tak boleh urus, apatah lagi ganja


SHAH ALAM, 25 Mac — Exco Selangor menyifatkan cadangan seorang wakil rakyat agar kerajaan negeri mengkomersial tanaman ganja untuk perubatan disifatkan “cita-cita tinggi”.

Mohd Khairuddin Othman berkata segelintir rakyat Malaysia “terlalu kreatif” menguruskan barang yang berbahaya secara selamat, sebagai contoh ketika bermain merun pada Hari Raya.

“Bila seseorang bagi mercun untuk dimain pada Hari Raya, mereka buat meriam sampai putus jari,” kata wakil rakyat Paya Jaras yang memegang portfolio belia dan sukan.

“Daripada mencadangkan program tanaman ganja, saya lebih suka jika wakil rakyat Jeram mencadangkan tanah itu digunakan untuk penanaman kelapa sawit, cili atau yang ada nilai industri.

“Kenapa tengok pada ganja, banyak lagi industri yang sesuai (diusahakan),” soal beliau lagi, ketika menggulung ucapan titah Sultan Selangor di sini hari ini.

Minggu lalu Ahli Dewan Undangan Negeri Jeram Mohd Shaid Rosli mencadangkan negeri itu dijadikan sebagai pengeluar ganja terbesar dunia dengan Kuala Selangor sebagai pusat tanaman.

“Saya beri contoh, anda boleh dapat RM3,000 seekar setahun untuk minyak kelapa sawit. Ganja boleh dapat RM9 juta setahun...satu ekar dengan tiga kali tuaian boleh dapat RM9 juta setahun,” katanya.


DETIKDAILY
http://www.detikdaily.net/
https://www.facebook.com/detikdaily
https://t.me/detikdaily

No comments

Theme images by billnoll. Powered by Blogger.