Header

Undang-undang zalim: Suhakam terkejut PH patah balik


Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) terkejut apabila pentadbiran PH memutuskan untuk tidak mengubah beberapa undang-undang zalim walaupun sebelum ini menubuhkan pasukan petugas khas untuk mengkajinya.

Pesuruhjaya Suhakam, Aishah Bidin yang juga anggota pasukan petugas khas berkenaan berkata demikian ketika pelancaran laporan tahunan suruhanjaya itu bagi tahun 2018, hari ini.

"Apa yang menarik pada tahun lepas, terdapat satu jawatankuasa pasukan petugas khas untuk mengkaji undang-undang keselamatan termasuk Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 (Sosma), Akta Pencegahan Jenayah (Poca) dan Akta Pencegahan Keganasan (Pota) 2015 dan lain-lain lagi.

"Apa yang mengejutkan, sudah tentu, kami mempunyai banyak mesyuarat tetapi kemudiannya kami dapati hasilnya mereka tidak berniat mahu mengubah undang-undang ini.

"(Mereka cuma menggesa) moratorium bagi Akta Hasutan 1948," katanya.

Tidak lama selepas PH menang PRU14, Menteri Dalam Negeri, Muhyiddin Yassin telah menubuhkan pasukan petugas khas untuk mengkaji semula senarai undang-undang zalim dan peruntukannya selaras dengan janji manifesto pilihan raya gabungan itu.

Walau bagaimanapun, beliau kemudian berkata Sosma dan Pota khususnya akan dikekalkan dengan beberapa pindaan, mengundang kritikan meluas NGO yang mahu undang-undang berkenaan dimansuhkan.

Tahun ini, Muhyiddin berkata undang-undang tersebut akan terus dikaji.


DETIKDAILY
http://www.detikdaily.net/
https://www.facebook.com/detikdaily
https://t.me/detikdaily


Iklan Berbayar :
Anda Sakit Lutut? Sakit Tulang Belakang?Slip Disc? Sukar Solat Berdiri.. Cuba Ikhtiar Disini❯❯❯KLIK SINI❮❮❮

No comments

Theme images by billnoll. Powered by Blogger.