Header

Mengenang dakwah ditinggalkan Nik Aziz


“Mana-mana orang Islam yang menanam satu tanaman, sama ada tanaman renek tambah kecil atau tanam pokok besar, maka sebarang benda yang keluar dari pokok itu dikira sedekah.

“Burung hinggap atas dahannya – sedekah. Segala binatang buas, tupai ke, yang makan buah – sedekah. Orang yang pergi duduk bawah bayang dia – sedekah.

“Sedekah ini merupakan duit antarabangsa. Hari ini kita perlu duit tempatan dan duit luar. Maka kita (terima). Akhirat ini luar daripada hak luar segala-gala. Kita perlu ada duit juga untuk akhirat. Duit ini kita tak panggil duit atau ‘currency’. Kita panggil pahala. Sebagaimana kita perlu pada duit yang kita buat ini, maka kita juga perlu ada pahala.

“Kerana apabila kita masuk kubur, tak kira kaya miskin, kita tak guna duit kita. Duit Malaysia tak guna. Duit Amerika tak guna. Emas jongkong pun kita tak guna. Kita guna pahala.”

Begitulah kata-kata Allahyarham Nik Abdul Aziz Nik Mat dalam sebuah filem pendek yang diterbitkan beberapa tahun lalu.

Ramai bukan Islam tidak faham bagaimana Nik Aziz boleh hidup dalam keadaan sederhana dan rendah diri meskipun berjawatan menteri besar selama 23 tahun.

Pada pandangan saya, jawapannya seperti di atas.

Nik Aziz meletakkan pahala jauh lebih tinggi daripada segala harta yang boleh dikumpul manusia di muka bumi ini.

Bagi Nik Aziz, setiap tindakannya mestilah berdasarkan ajaran Islam, dan dengan itu sahajalah, beliau boleh mengumpul pahala sebelum pergi bertemu pencipta-Nya.

Tatkala pemimpin lain mengejar kekayaan dan pangkat, Nik Aziz merebut-rebut untuk bersedekah dan mendidik seramai manusia yang boleh untuk kembali ke pangkal jalan.

Beliau hidup dengan berpandangan jauh, jauh daripada kita yang terlalu fokus kepada sandiwara di bumi ini.

Pemahaman Nik Aziz mengenai pokok secara tidak langsung menggambarkan cara hidupnya.

Beliau secara tidak sedar bertindak sebagai pokok besar kepada rakyat Malaysia dan Kelantan khususnya.

Sewaktu hayatnya, sesiapa sahaja boleh mengunjungi Nik Aziz di Pulau Melaka tanpa protokol, seperti pohon besar yang memberikan teduh nyaman kepada sesiapa yang sudi menziarahinya.

Beliau memberikan nasihat setiap kali diberi peluang, seperti pokok besar yang sudi memberikan buahnya kepada manusia mahupun binatang buas yang kelaparan.

Cara Nik Aziz bersedekah (kepada mereka yang pernah merasainya mereka akan tahu) umpama pokok besar yang sudi dikorbankan untuk dijadikan rumah bagi mereka yang dalam kesusahan.

Meskipun beliau sudah tiada, tetapi cara hidupnya menyentuh hati orang ramai, sebagaimana pokok besar meninggalkan kesan akarnya sehingga teras bumi.

Islam terpancar daripada cara hidup Nik Aziz. Islam inilah yang menyentuh semua kaum. Kalau tidak, bagaimana mungkin orang bukan Islam memberi penghormatan yang begitu menakjubkan kepadanya.

Cara Nik Aziz menjalani kehidupannya menjadi satu dakwah yang sangat berkesan.

Untuk menceritakan apa Islam itu sebenarnya, Nik Aziz telah membuktikan wang bukan senjatanya, paksaan bukan formulanya, sekadar bercakap retorik bukan caranya, tapi melalui teladan dan tindak-tanduk seorang umat Islam yang sebenarnya.

Diharapkan pengajaran daripada Nik Aziz ini dapat diingati semua pihak selamanya.

TIMMY SAY


DETIKDAILY
http://www.detikdaily.net/
https://www.facebook.com/detikdaily
https://t.me/detikdaily


Iklan Berbayar :
Anda Sakit Lutut? Sakit Tulang Belakang?Slip Disc? Sukar Solat Berdiri.. Cuba Ikhtiar Disini❯❯❯KLIK SINI❮❮❮

No comments

Theme images by billnoll. Powered by Blogger.