Header

Babi beranak lagi banyak!…


“Yang malas dan menyalahgunakan bantuan kerajaan hanya segelintir sahaja. Ramai lagi peneroka hebat. Tidak wajar Chef Wan membuat generalisasi, peneroka Felda malas, menyalahgunkan bantuan kerajaan, suka kawin ramai dan beranak seperti kucing (beranak ramai).

“Kucing tidaklah beranak banyak sangat Chef Wan. Babi lagi banyak beranak. Elok berterus terang,” kata pendakwah bebas, Ustaz Ridhuan Tee Abdullah ketika diminta mengulas kenyataan chef selebriti, Datuk Redzuawan Ismail, hari ini.

Terdahulu, Chef Wan membuat tiga kiriman dalam Instagramnya, yang menggesa peneroka Felda meningkatkan usaha, berbanding hanya menunggu bantuan kerajaan, berbeza dengan sikap petani kecil-kecilan di beberapa negara yang dilawatinya seperti Sweden, Norway dan Australia.

“Di sini, peneroka Felda, walaupun tidak semua menyalahkan kerajaan di kedai kopi, tunggu saja bantuan. Bila esok mereka mendapatnya, ianya cerita lain. Sesetengah subsidi baja dijual,” kata Chef Wan.

Selebriti yang diangkat menjadi ikon anak Felda itu berkata, dengan wang tambahan itu sesetengahnya gatal dan berkahwin kali kedua dan ketiga.

“Dapat duit lebih gatal boleh kahwin dua tiga bini lagi dan beranak anak macam kucing!” katanya.

Mengulas lanjut, Ustaz Ridhuan Tee yang dihubungi hari ini berkata, urusan untuk berkahwin lain dan beranak ramai adalah hak individu.

“Siapa kita untuk menahan. Lagipun anak itu rezeki. Paling penting, ramai atau sedikit anak, menjadi. Apa jaminan Chef Wan mereka yang beranak sedikit itu lebih berjaya daripada yang beranak ramai. Chef beranak sedikit, adakah semua menjadi belaka? Jaga sedikit mulut Chef Wan.

“Saya tidak nafikan ada peneroka yang khianat, menyalahgunakan peruntukan Felda seperti bantuan baja, anak benih dan sebagainya, hukumlah mereka. Sama juga jika sabit mereka yang menyewengkan wang 1MDB.

“Masih ramai lagi peneroka yang gigih dan berjaya. Kenapa yang sedikit buruk itu ditonjolkan, sedangkan banyak kebaikan peneroka diselindungkan,” katanya.

Beliau berkata, demikian juga masalah dadah yang melanda Felda, sehingga Sultan Pahang turut terkesan dengan menyarankan langkah-langkah tertentu perlu diambil untuk menyelamatkan Felda daripada menjadi sarang dadah.

“Menjadi kebimbangan saya selepas ini, jika Ikon Felda ini masuk ke Felda untuk mendekati mereka, takut kena baling telur busuk menanti.

“Elok Chef Wan fokuskan apa perancangannya dalam bidang kulinari untuk membangunkan Felda daripada mengeluarkan kenyataan yang menyakitkan,” katanya.



DETIKDAILY
http://www.detikdaily.net/
https://www.facebook.com/detikdaily
https://t.me/detikdaily

No comments

Theme images by billnoll. Powered by Blogger.