Header

Memecah kebekuan berfikir umat dan Islamfobia


PAS adalah jelmaan Taliban, jika mereka memerintah maka semua bentuk seni dan hiburan akan diharamkan, kata kelompok pragmatis dan liberal. Pelbagai konotasi negatif dihalakan kepada PAS untuk membina tembok kaca dan membina jurang yang dalam antara gerakan Islam dan masyarakat awam. Bagi kelompok ini PAS adalah ‘bogey’ yang mesti dicoret wajahnya sehitam yang mungkin. Menyokong PAS dengan erti kata menyokong kegelapan hidup dan antisosial, gelap gelita tanpa hilai tawa dan muka masam cemberut.

PAS mempunyai peranan yang besar untuk memahamkan masyarakat tentang kesyumulan Islam, Islam dalam kerangka dan tasawwur yang luas membuka ruang untuk berhibur.

Seni dan huburan merupakan salah satu daripada kaedah pendakwahan yang digunakan oleh para ulama dalam mengembangkan dakwah Islam, bahkan semenjak zaman ar-Rasul bagaimana hiburan Islam mendepani hiburan bercitra kufur yang digerakkan oleh an-Nadhar bin al-Harith, Kaab bin Asraf dan lain-lain lagi. Di alam Melayu ini, saat Islam mulai berkembang terutama sejak abad ke-13 Masehi, para ulama telah mengggunakan pelbagai pendekatan dakwah seperti perkahwinan, peluasan kuasa, pengislaman raja, pendidikan, pedagangan dan sebagainya.

Ulama di rantau ini memahami latar belakang penganut Islam serta kecenderungan masyarakat yang mesra dengan hiburan. Sebelum menganut Islam, masyarakat Nusantara beragama Hindu, Buddha dan animisme, maka melengkapkan lagi gerakan dakwah, sebahagian ulama di rantau ini menjadikan seni dan hiburan ini sebagai method dakwah mereka.

Sepanjang sejarah perkembangan dakwah, para ulama telah menggunakan seni suara (muzik), wayang kulit, seni ukir, seni bina, penulisan sastera, seni mempertahankan diri dan beberapa kesnian yang lain sebagai sebahagian daripada pendekatan. Salah satu faktor kepentingan dakwah melalui seni dan hiburan ini ialah kerana orang melayu telah lama dipengaruhi oleh budaya Hindu-Buddha yang sangat cenderung kepada seni. Hasil utama dari memanfaatkan kesenian, hiburan dan kebudayaan ini, orang-orang Melayu telah dapat diIslamkan dengan cara yang harmoni dan mereka menerima secara terbuka.

Seni dan hiburan telah memainkan peranan yang besar dalam pendakwahan di rantau ini sejak zaman awal ketibaan Islam. Islam telah merubah sosiobudaya masyarakat Melayu, antaranya tulisan Arab berbentuk kaligrafi telah berkembang dengan tulisan jawi. Seni khat telah mengambil tempat untuk dekorasi di istana, masjid, madrasah dan rumah orang Melayu. Kesusasteraan Islam juga merambah di zaman kehadiran Islam, berbeda dengan sastera lisan di zaman sebelumnya. Antara karya-karya kesusateraan Islam yang bernuansa Islam seperti Hikayat Muhamad Ali Hanafiah, Hikayat Amkr Hamzah, Hikayat Nabi Bercukur dan sebagainya.

Kesenian Islam paralel dengan keindahan motif seni bina bangunan, ulama Nusantara kreatif melakar seni bina untuk tujuan merengkuh nurani manusia. Sunan Kudus telah mendirikan menara Masjid Kudus menggunakan seni bina Hindu dengan tujuan menarik masyarakat Melayu Hindu mendekati ajaran Islam.

Menurut Dr Fadli Ghani, aspek yang penting dalam menilai kedudukan seni dan hiburan sebagai method dakwah. Hiburan digunakan untuk membangkit semangat jihad seperti Hikayat Perang Sabil, malah dalam sulalatus salatin menceritakan Hikayat Amir Hamzah dan Hikayat Muhamad Ali Hanafiah dibacakan kepada tentera Islam Melaka sebelum mereka bertempur dengan tentera penjajah Portugis. Kedudukan seni dalam sejarahnya sebagai medium untuk mempertahankan Islam serta membangkitkan semangat jihad.

PAS mestilah menyuburkan seni dan hiburan yang positif, mencegah seni dan hiburan yang bercanggah dengan Islam. Mengawal seni dan hiburan serta menangguhkan seni yang belum dilestarikan dengan nilai-nilai Islam. Contohnya bagaimana almarhum Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat yang melestarikan seni dikir barat agar tiada lirik-lirik berbaul maksiat dan menjauhkan manusia daripada mengingati Allah. PAS sebagai harakatul ummah wajib menjernihkan tasawwur masyarakat berkaitan hiburan dan seni.

Program Simposium Seni dan hiburan menurut perspektif Islam telah berjaya menarik ramai khalayak ke dewan utama Hotel Emas Tawau. Pembentangan kertas kerja oleh Dr Uzaimah Ibrahim, Dr Fadli Ghani serta diselit dengan persembahan artis Zuar XPDC, Lestari Buskers sangat menguja akal audien. Program anjuran ini anjuran Lestari PAS Pusat dengan kerjasama PAS Sabah dan PAS kawasan Tawau. LESTARI (Lujnah Budaya dan Kesenian PAS Pusat) akan mengadakan program simposium ini ke seluruh negara.

Dr Riduan Mohamad Nor


DETIKDAILY
http://www.detikdaily.net/
https://www.facebook.com/detikdaily
https://t.me/detikdaily


Iklan Berbayar :
Anda Sakit Lutut? Sakit Tulang Belakang?Slip Disc? Sukar Solat Berdiri.. Cuba Ikhtiar Disini❯❯❯KLIK SINI❮❮❮

No comments

Theme images by billnoll. Powered by Blogger.